سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کسی را که به خانه اش یورش بَرَندو او [در دفاع از خانواده اش [نجنگد، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
معلم84

ساماندهی نیروها یا بهم ریختن آموزش و پرورش!

 

حق‌نوشته‌های پراکنده: اخیرا وزیر آموزش و پرورش طرحی را تحت عنوان "ساماندهی نیروی انسانی" برای اجرا به تمام سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش ابلاغ کرده و تمام سازمان‌ها را ملزم به اجرای بی چون و چرای آن نموده است که در صورت اجرا، باید مشکلات عدیده‌ای را در تمام مدارس برای سال تحصیلی آینده شاهد باشیم.

گرچه این طرح با مخالفت نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان و مدیران مدارس روبرو شد و وزارت آموزش و پرورش به اجبار اصلاحاتی را درآن لحاظ نموده، ولی اصـلاحات انجام شده در طرح، تمام مشکلات قابل پیش بینی را مرتفع ننموده و در صورت اجرا معضلاتی را به دنبال خواهد داشت که در این مقال بعضی از مشکلات به اجمال بررسی خواهد شد.

 

آنچه که وزیر آموزش و پرورش را به طرّاحی چنین طرحی واداشت، در واقع ابلاغ و هشداری بود که از طرف دولت داده شد، مبنی بر اینکه "بودجه ای که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، به هیچ عنوان افزایش پیدا نخواهد کرد و باید آموزش و پرورش نه تنها امسال بلکه سنوات دیگر هم با همین مقدار بودجه مشکلات پیش رو را حل کند."

از همان ابتدا که آقای علی احمدی سکاندار کشتی طوفان زده‌ی آموزش و پرورش شد، آزمایشی و به تدریج در راستای همین طرح، اقداماتی نظیر حذف فوق‌العاده مناطق محروم، حذف پاداش ضمن خدمت، تقلیل ساعت اضافه کاری عوامل اجرایی مدارس، حذف حق اضافه کار خرداد ماه و... را انجام داد که باعث تعجب همگان، خصوصا فرهنگیان محترم شد ولی افسوس و صد افسوس که هیچگاه فرهنگیان محترم خطر پیش رو را جدی نگرفتند و هیچ عکس العملی در مقابل چنین اقدامات عجیب وزیر نشان ندادند و همین که وزیر محترم متوجه سکوت و بی تفاوتی فرهنگیان و وکلای مردم در مجلس( به نظر حقیر وکلای دولت در مجلس) شد، به سرعت به سراغ "طرح ساماندهی نیروی انسانی" رفت و آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

البته آقای وزیر مدّعی شده‌اند که ریخت و پاش‌های فراوانی در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد که با اجرای این طرح صرفه‌جویی‌های فراوانی خواهد شد که از محل همین صرفه جویی‌ها مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش حل خواهد شد.

پر واضح است که هیچ کس مخالف جلوگیری ریخت و پاش و صرفه جویی‌های منطقی نیست اما به شرط اینکه قانون اساسی زیر پا گذاشته نشود و ظلم و اجحافی در حق ملت صورت نگیرد. ولی متاسفانه به شرحی که ذیلا ذکر خواهد شد در صورت اجرای این طرح، ضمن زیر پا گذاشتن قانون اساسی، مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد که به همین دلیل حقیر این طرح را طرحی برای ایجاد مشکلات نامیده‌ام.

- یکی از بند های این طرح، تجمیع مدارس مناطق روستایی و عشایری است. به این شکل که مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های زیر 15 نفر دارند منحل شود و دانش آموزان مدارس منحل شده جهت تحصیل همه روزه به روستاهای مجاور، رفت و آمد نمایند. مطابق آمارهای اعلام شده 15هزار مدرسه واجد شرایط تجمیع است که 85 درصد دانش آموزان روستایی و عشایری را شامل می گردد.

حال اگر دقیقا این بند موشکافی شود متوجه خواهیم شد که تجمیع مدارس اولا مشکل رفت و آمد، خصوصا در زمستان را به دنبال خواهد داشت و ثانیا بدلیل اختلافات قومی و قبیله‌ای در بعضی مناطق چنین طرحی، مشکلات را بیشتر خواهد کرد. حال شما خواننده‌ی محترم قضاوت فرمایید که این طرح باعث ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری نخواهد شد و این محروم نمودن دانش آموزان روستایی و عشایری از تحصیل، نقض صریح قانون اساسی نیست که دولت را موظف به فراهم نمودن شرایط تحصیل رایگان برای همگان را نموده است. چه کسی را توان انکار چنین ظلم آشکاری است؟

از طرف دیگر چنین اقدامی دقیقا مغایر با شعار عدالت محوری و مهرورزی دولت است، که دولت نهم آن را افتخاری برای خویش تلقی می نماید.

- یکی دیگر از بند های این طرح، یک نوبته شدن تعدادی از مدارس متوسطه، خصوصا هنرستان‌های کاردانش است، که اجرای آن، باعث افزایش تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها و کارگاه‌ها خواهد شد و این باعث تنزّل سطح کیفی آموزش خواهد شد، و ازطرف دیگر عدم استفاده‌ی بهینه از ظرفیت کارگاه‌ها و تجهیزات کارگاهی که با هزینه‌های فراوانی تهیه شده‌اند، را به دنبال خواهد داشت.

این بند نیز مثل سایر بندها مغایر سیاستهای کلی کشور که گسترش آموزشهای فنی و حرفه‌ای است، می باشد.

- بند دیگری از این طرح بیانگر کاهش و حذف بعضی از پستها در ادارات و مدارس است. برای نمونه نرم تعلق معاون در مدارس افزایش پیدا کرده‌، مثلا در مدارسی که قبلا دو معاون تعلق می گرفت، اکنون یک معاون تعلق می گیرد، لابد آقای وزیر فکر کرده‌اند که دانش آموزان همه گل و بلبلند و مشکلات رفتاری و انضباطی در دوره‌ی وزارت ایشان آن قدر کم شده است که معاونین اغلب بیکارند و بنابراین باید تعداد معاونین کم شود. در حالی که همگان می دانند که واقعیت چیز دیگری است و به نظر حقیر که مدتی هم معاون و هم مدیر بوده‌ام باید تعداد معاونین بیشتر شود.

 در پایان لازم به ذکر است که بندهای دیگری هم در طرح آمده که بررسی آنها را به فرصت دیگری موکول می نمایم. امیدواریم مسئولان محترم ذره‌ای منطقی‌تر اندیشیده، نوع نگاه خود به آموزش و پرورش را از مصرفی بودن آن به سرمایه‌ای بودن این دستگاه عوض نمایند و همان گونه که در سخنان خود به زیر بنا بودن و رکن بودن آموزش و پرورش اشاره می کنند، در عمل نیز پایند سخنان زیبای خود باشند و دانسته و ندانسته تیشه به ریشه فرهنگ نزنند

                                                                                                                                                          (بر گرفته از وبلاگ همکار سلام)



ابوالفضل حیدری امین ::: دوشنبه 87/6/4::: ساعت 9:17 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 12
کل بازدید :208257

>> درباره وبلاگ <<
معلم84
ابوالفضل حیدری امین

>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
معلم84

>>لینک دوستان<<
افسون کودک طبیعت
صید غزل آلا در مدرسه
قطار شیمی
سیستان
به کلبه ی چشمای من خوش آمدی
سیستو
زبان انگلیسی راهنمایی و دبیرستان و پیش
گروه زبان انگلیسی راهنمایی کنگان
نوید اشرفیان
هامون خشکیده احسان
شعرهای رومانتیک
خانه فرهنگی سیستان
به نام خدای که در این نزدیکی ست
سازمان دانش آموزی ناحیه 1 کرج
رادیو معلم
بابا آب داد
بچه های کلاس اولی من
معلم عاشق
خط خطی های یک معلم ریاضی
عشق معلمی
زخم نیمکت ها
سخن معلم
بار امانت آسمان
عشق معلمی
هنر معلمی
معلم های شهر مقدس قم
صدای معلم
مدرسه سبز
کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزش عمومی
باشگاه معلمان نانو
معلم راهنمای یادگیری خلاق
کاش می شد سر نوشت را از سر نوشت
خاش نیوز(مجتبی شجاعی)
استانداری استان سیستان و بلوچستان
اسدی راد(علوم اجتماعی راهنمایی)
دانش اموزان کلاس اولی من
کلبه ی آموزگاران
گروه زبان انگلیسی تبادکان مشهد
عشق معلمی
پاکنویس های یک معلم(معلم)
کارشناس آموزش ابتدایی ملکان(آقای صمدی)
قلم معلم(مسعود صالحی اردکانی)
کنگان طنز(سید رضا حسینی)
معلم روز(حسین تلخابی)
آقا اجازه!(رسول پاپایی)
آسمان مال من است(نگار فلامرزی)
یادداشت های یک خانوم معلم
اداره کل آ.پ استان سیستان و بلوچستان
اداره آ.پ عشایر سیار سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی معلمان ایران(علیرضا شفیعی مطهر)
مدیریت نوین مدارس(حسن میرزایی)
هیمه ی بادام(محمد سلیمانی)
مرد کاغذی (ابراهیم جاگرانی)
جمعه نوشت پرستو رسیدنی(ابراهیم جاگرانی)
دبستان دخترانه هیئت امنایی پیام انقلاب (
علوم تجربی(فضل الله نوری)
آموزشگاه ناشنوایان باغچه بان زاهدان (حواشی)
یادداشت های معلم سیستانی(فرهاد نوری)
فرشته های کلاس اولی من(خانم عباسی)

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس